Wednesday, 1 August 2012

..~~tips penjagaan contact lens..~~


Kali ni dya nk share ngn korg mcmane nk jage kanta lekap atau mat saleh ckp contct lens ngn betul..tdetik kat ati sal tips pnjgaan lens sbb dya also one of lens user..certain kawan kiter ambil remeh pnjgaan lens nie…
Owkey..!!..baca betul n pay attention ngn tips below sb dya syg kn kawan2 dya, so jage mata anda elok2 ea..:-
  1.                     Fes thing mesti la bsuh tgn ngn sabun stiap kali nk buka knta lekap. After basuh tgn tu msti kering kan tlebih dulu. Nak tau nape??sb air paip contains kuman@bakteria except gne air tapis.
  2.                    Keluarkan kanta lekap secara berhati-hati dengan tangan yang bersih dan kering.
  3.                      Letak kn lens tu dgn tapak tgn kiter nie. Bersihkan dgn cara meletakkan 3-4 titis pembersih penyelesai pelbagai guna(multipurpose solution) terutrama di bahagian atas kanta tersebut. Gunakan salah satu jari untuk menggosok kanta dengan lembut bersama titisan pencuci tadi.
  4.                   Bilaslah kanta lengkap dengan titisan pencuci khas yang sama untuk menghilangkan kuman yang terlekat padanya.
  5.              Simpan kanta lekap dalam bekas khasnya, pastikan bekas tersebut bersih dan perlulah diganti dengan kerap supaya kuman yang ada pada bekas lama tidak melekat pada kanta lekap.

kedudukan lens yg betul before lekap kan lam mata


cara yg sempurna semasa lekap kan lam mata


taarrraaarrr,,,mcm ni la hasil nyerw..cute x??

Memg agak rumit ckit bg sesape yg malas mcm dya..hukhukhuk…dya pown kai lens jugak,skang dya kai lens wne pink n baru jerk order ag stu lens kat intent yg wane grey..memg xsbar sgt2..=)=)

p/s: kebersihan itu sgt penting..lbih baik mghindar dpd merawat..have fun..!!!

1 comments:

awana suzanna said...

Best info nie... Like2... Wana jenis mata cepat kering jadi kena pakai eyedrop tuk mata.. Light blue contact lens.. Tingin tbh satu lg koleksi colour byk artis pakai skg... Cantik..
Lens nie ade 2 kan.. Satu untuk normal.. Satu g klu yg nk big eyes punya lens.. Belum try lagi...

Post a Comment

 

Design By Nurul Aini | For great love..!!great freedom..!! 2012 ©| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome